Man skjortor VS Tjej skortor

dfs

En sak som jag har märkt när jag skulle låna min brors slipsklämma är att texten "årets student" var upp och ned. Jag undersökte varför och upptäckte att kvinnor och män har olika knäppningar på sina skjortor. Jag letade efter förklaringar på internet och lyckades hitta:
***

Den manliga knäppningen är den som är enklast för dem högerhänta. Vi som är kvinnor är högerhänta därför märker vi inte direkt skillnaden om vi tar på oss en manlig skjorta men om en man tar på sig en dam skjorta skulle han direkt märka att något är fel.

Det finns många olika förklaringar till varför det är så. Den mest populäraste är att när man i gamla tider gick till kyrkor. Männer skulle då gå till den högra sida medan kvinnor skulle gå till den vänstra. Gudtjänsterna var långa så därför de kvinnor som behövde amma var tvungna att knäppa upp sina skjortor. Därmed såg inte män kvinnornas byst. Men denna förklaring är väldigt konstig eftersom det inte förekom så ofta att kvinnor ammade i kyrkor och man ammar från båda brösten beroende på vilken som har mest mjölk.

Det andra teorin som är mer trovärdig är att man under artonhundra talet ansågs det viktigt att markera könsskillnader därmed uppfann man dam knäppningen. Även barn hade olika knäppningar då pojkar hade knappar fram och tjejer bak. Den mest uppenbara anledningen är att i gamla tider hade kvinnor oftast pigor och då var det lättare för dem om knappar var på högra sidan. Man ville även göra kvinnan mera beroende av hjälp genom att ha knäppningen bak. Det var då enklare för mannen att klä av sin fru.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0